7 inovací ze světa skladování a manipulace s materiálem
Nedostatek pracovních sil a růst e-commerce roztáčí spirálu automatizace rychleji, než mnozí předpokládali. Podle textu, který přináší www.inboundlogistics.com, pořídily firmy v letošním roce o 70 procent víc automatizovaných mobilních robotů (AMR) a automaticky řízených vozidel (AGV) než loni. „Na celém světě bylo dodáno 100 tisíc těchto zařízení,“ píše autorka Sandra Beckwith.
Výkonný ředitel Interact Analysis dokonce předpokládá, že do roku 2025 vzroste toto číslo sedminásobně. Velká část inovací směřuje k zavádění nových způsobů automatizace a manipulace s materiálem ve skladech. Tady je, podle inboundlogistics.com, sedm přístupů které slaví největší úspěch.
Inteligentní roboti s 3D viděním
Tradičně se sklady spoléhají na lidské smysly. Jen člověk měl totiž dosud schopnost vidět položky tak, aby dokázal rychle vyhodnotit jejich velikost, barvu nebo tvar a v reálném čase rozhodnout, jak s nimi naložit. Společnost Kindred Powered by Ocado Group nedávno představila robotický systém INDUCT pracující s umělou inteligencí tak, že vybírá, manévruje a umisťuje skladové položky na pohyblivý pás nebo naklápěcí třídič. Inteligentní robotika umožňuje softwaru neustále se učit, jak být rychlejší a přesnější.
Výrobce softwaru Plus One Robotics zase spolupracuje s výrobcem robotů Tomkins Robotics. Výsledkem je řešení pro automatizované vychystávání inovované „zrakem“. Robotické paže mohou konečně vnímat, manipulovat a uchopovat předměty podobně jako lidé. Dlužno dodat, že ti jsou ale v identifikaci skladových položek stále efektivnější než roboti, takže jim poskytují vzdálenou podporu a jsou k dispozici, když systém upozorní na problém.
Spolupráce na prototypu
Za nejinspirativnější spolupráci mezi firmami je považován program Collaborative Innovation. Americká technologická společnost zaměřená na poštovní služby Pitney Bowes otestovala systém třídění balíků AmbiSort společnosti Ambi Robotics ve svém centru elektronického obchodu v Ontariu v Kalifornii. Do osmi svých vybraných center přidala přes 60 robotů specializovaných na třídění balíků na poslední míli před doručením do zařízení US Postal Service.
„Pomohli jsme vytvořit toto řešení jako partneři, poskytli jsme informace o tom, co fungovalo a co ne, a jak vylepšit software a řešení,“ uvedla Stephanie Cannon, senior viceprezidentka Pitney Bowes.
Po dokončení projektu nainstalovali osm třídicích systémů a osm robotů v centru elektronického obchodu Pitney Bowes‘ Stockton v Kalifornii. Ten je nyní plně funkční a bude sloužit jako prototyp pro další instalace.
Pronájem robotů
S cílem poskytovat zákazníkům co nejjednodušší a nejflexibilnější přístup k robotickým technologiím přistoupila společnost Pitney Bowes/Ambi Robotics k nabídce jejich pronájmu namísto zakoupení. Produkt „roboti jako služba“ (RaaS) by měl podle očekávání velmi rychle expandovat. Předpokládá se, že trh RaaS vzroste z 12,6 miliardy USD v roce 2020 na víc než 41,3 miliardy USD v roce 2028.
Modulární dopravníky
Přenosný válečkový dopravník MechLite, se kterým přišla firma LogistiQ je další inovací v oblasti třídění balíků. Umožňuje centrům elektronického obchodu rychle instalovat třídicí kapacitu do menších prostor, než je možné u tradičních dopravníkových systémů.
„Můžeme poskytnout podobnou kapacitu třídění v půdorysu o velikosti až 600 tisíc čtverečních stop s dobou instalace 4-6 týdnů místo 12 měsíců, což společnostem velmi rychle poskytne obrovskou kapacitu,“ řekl Al Sparling, manažer rozvoje obchodu. A komentoval nedávnou situaci, kdy zákazník velkého skladu přišel o zařízení v důsledku poškození tornádem: „Objednávku jsme obdrželi v úterý a následující úterý už náš klient třídil balíky v nové budově.“
Plastové palety s jednotnými rozměry
K dalším low-tech inovacím patří výrobky lisované z plastu (přepravky, kontejnery a palety), které mají konzistentní rozměry, takže je lze snadno integrovat do vysokorychlostních systémů. Například nové plastové palety Odyssey společnosti ORBIS Corporation jsou určeny pro novější regálové systémy.
„Polohovatelné plastové palety optimalizují skladování a nabízejí rozměrovou konzistenci pro automatizovaná zařízení, ale také pomáhají snižovat poškození produktů, protože z nich nevyčnívají žádné hřebíky nebo ulomené rohy, které způsobují vypadávání produktů,“ říká Alex Hempel, ředitel společnosti pro maloobchodní dodávky. Zároveň jsou podle něj udržitelnější alternativou dřevěných palet.
Bezpečný onboarding zaměstnanců skladů
Společnost StrongArm Technologies zabývající se průmyslovou bezpečností si všimla, že 60 procent nově přijatých skladníků své zaměstnání opustilo, nebo byli propuštěni, během prvních 90 dnů. Prozkoumáním důvodů, proč se tak stalo, přestože se tito lidé jevili pro práci ve skladu jako stvořeni, přineslo zásadní změnu v onboardingu.
Firma zjistila, že noví skladníci během přijímání pracovali čtyřikrát rychleji, než zvládali pracovat po přijetí. Ve skutečnosti pracovali tak rychle, jak jen mohli, aby získali stálé místo. Ale když někteří cítili, že selhávají, nebo se bojí zranění, skončili. StrongArm doporučil nechat účastníky učit se a zlepšovat pomalejším tempem.
„Na jedné straně skladu jsme měli mnohem pomaleji běžící pásový dopravník, který umožnil novým zaměstnancům získat cit pro úkoly,“ říká Petterson. „Potom jsme jsme jeho rychlost postupně zvyšovali. Pocit bezpečí se vyrovnal a skladníci se začali cítit jistě a komfortně.“
Společnost tak pomohla zmírnit nedostatek pracovníků tím, že zvýšila udržení nových zaměstnanců, o 45 procent a zároveň snížila jejich úrazovost.
Spolupracující vysokozdvižné vozíky
The Raymond Corporation vyvíjí vysokozdvižné vozíky, které zvyšují efektivitu a přesnost vychystávání skladových položek.
„Přidáváme funkce, které začleňují nákladní automobil do systému řízení skladu,“ uvedl David Norton, viceprezident zákaznických řešení a podpory.
Možnosti, jako je zónování a polohování, poskytují operátorům efektivnější způsob, jak se dostat k dalšímu vychystávání, což jim usnadňuje soustředit se na vychystávání, nikoli na to, kde se nacházejí v rámci zařízení nebo uličky. Společnost pracuje na tom, aby byla její manipulační zařízení ještě chytřejší. Na Rochester Institute of Technology (RIT) tým výzkumníků zkoumá, jak mohou skupiny vysokozdvižných vozíků spolupracovat autonomně, aby dokončily řadu úkolů.
„Zaměřujeme se na lokalizaci a navigaci – senzory a snímací zařízení, aby vozidlo vědělo, kde je, kde jsou jiná vozidla a jak se bude vyhýbat vozidlům a rozhodovat se na cestě k dosažení cíle,“ vysvětlil Michael Kuhl, profesor průmyslového a systémového inženýrství.
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024