Otázky typu „co bys udělal, kdybys věděl“ možná nepatří k nejoblíbenějším, nicméně hledání odpovědi může přinést zajímavá zjištění. Server inboundlogistics.com se zeptal světových lídrů z nejrůznějších odvětví na poměrně jednoduchou věc: Jaké úpravy dodavatelského řetězce byste provedli na začátku roku 2020, kdybyste věděli, co víte teď? Vybrali jsme pro vás malou ochutnávku.

  • Zaměřili bychom se více na vzájemné závislosti vs. jednotlivé úkoly v dodavatelských řetězcích. Je zřejmé, že systémy byly podrobeny tlakové zkoušce, pokud se v jedné části operace něco pokazí, může to mít dopad na ostatní. Potřebujete holistický pohled, který vám umožní vyvážení zdrojů podle potřeby. (Lior Elazary, generální ředitel a předseda představenstva, inVia Robotics)
  • Zajistili bychom, aby všechny logistické procesy byly definovány, dokumentovány a dostatečně robustní, aby… byla zajištěna kontinuita dodávek v rámci příslušných dodavatelských řetězců. Kromě toho bych i nadále zdůrazňoval strategické vztahy s dopravci/dodavateli, aby byl zajištěn tok zboží v omezených tržních podmínkách. (Johnathan Foster, hlavní konzultant, Proxima Group)
  • Investice do podnikových aplikací a technologických nástrojů, jako je analytika k předpovědi prodeje, by pomohly podnikům měřit nedostatek dodavatelského řetězce a nadbytečné zásoby. Využití dat k předvídání nabídky a poptávky a přizpůsobení úrovně výroby snižuje náklady a zvyšuje efektivitu, což by letos prospělo dodavatelským řetězcům. (Pete Zimmerman, manažer prodeje softwaru pro Severní Ameriku, VAI)
  • Jedna úprava: Vzhledem k pandemii a jejím dopadům na lidský kapitál, silné investice do automatizace procesů a snižování lidských závislostí. (Gabriel Ruz, spoluzakladatel společnosti Magaya Corporation)
  • Rok 2020 nás naučil, že dynamický přístup k řízení nákladní dopravy je zásadní pro úspěch v rychle se vyvíjejícím prostředí. Dostupnost dat a technologií vyvíjí způsob, jakým přistupujeme k zajišťování kapacity, snižuje potřebu každoročních RFP a vede k udržitelnějším vztahům mezi přepravci a přepravci. (Heather Mueller, provozní ředitelka, Breakthrough)
  • Přechod na procesy a operace elektronického obchodování. Chování spotřebitelů se v průběhu roku 2020 změnilo, a to i před pandemií, takže při zpětném pohledu bych určitě měl připravenou správu objednávek elektronického obchodování a procesy pro malé balíčky/expedice zásilek. Viděli jsme výzvy v efektivním uspokojování poptávky pro ty, kteří nejsou připraveni. (Don White, generální ředitel, SnapFulfil)
  • Získejte lepší přehled o všech částech dodavatelského řetězce. Díky dramatickým posunům ve vzorcích poptávky by zviditelnění výrobců a sledování příchozích zásilek v reálném čase pomohlo lépe reagovat na rychlé změny v poptávce. (Krishna Prasad, hlavní zákaznická podpora, UST Global)

Většina dotázaných se shoduje, že by kladli mnohem větší důraz na technologickou připravenost, automatizaci i analytiku. Ukazuje se, jak klíčové je sledování toku výrobků a zásob, jak zásadní je mít přehled o dodavatelském řetězci. Data musí být vždy aktuální. Plánovat totiž na základě výsledků z loňského roku je naprosto irelevantní. Tekutá doba vyžaduje agilitu a možnost rychlých (ne-li okamžitých) změn.