První digitální dvojče začala společnost KLM Royal Dutch Airlines, která poskytuje služby v 90 evropských městech, používat v roce 2017. Šlo o dvojče Boeingu 787 Dreamliner a sloužilo k výcviku pozemních posádek starajících se o úklid interiéru letounu. Dnes spravuje 104 digitálních dvojčat – zaznamenala téměř 1 milion zhlédnutí, a to včetně několika verzí pro každý ze 14 typů letadel Boeing, Airbus a Embraer z flotily KLM.

„Digitální dvojčata Matterport trvale změnila způsob, jakým školíme naše zaměstnance a postupem času jsme je rozšířili pro využití zákazníky,“ říká Chris Koomen, specialista na virtuální realitu ve společnosti KLM.

Globální letecký dopravce využívá digitální dvojčata pro školení napříč téměř všemi pracovními pozicemi. Úklidové jsou efektivnější, letušky se s předstihem učí uspořádání letadla a piloti se mohou lépe připravit po stránce bezpečnosti letu.

„Díky vzdálenému přístupu k digitálním dvojčatům se účastníci školení vyhýbají narušování údržby letadla, což naší flotile umožňuje rychlejší návrat do provozu. To vše přispívá k efektivitě výkonu,“ vysvětluje Ch. Koomen.

Výsledky? Doba úklidu letadel se například zkrátila o 30 procent. Letušky rychleji zjistí, kde jsou umístěny důležité bezpečnostní a servírovací předměty, jako jsou vozíky na nápoje a podobně. Zaměstnanci KLM nemusejí cestovat na amsterdamské letiště Schiphol na školení, virtuální účastníci již nepřerušují údržbu letadla osobními návštěvami. Letadla se tak vracejí do provozu rychleji a s kratšími prostoji.

Kromě toho využívá společnost digitální dvojčata k předvádění kabin svých letadel cestujícím. Ti si před nákupem mohou virtuálně vyzkoušet kabinu, porovnat sekce a prohlédnout si své ideální sedadlo. Digitální dvojče Boeing Dreamliner společnosti KLM například vyzdvihuje jednotlivé oddíly ochrany soukromí a špičkové zábavní systémy dostupné cestujícím v obchodní třídě. Nasbíralo už přes 70 000 zhlédnutí.