Dopady Covidu přejí elektronickému obchodu
Zatímco tradiční maloobchodní značky stojí v souvislosti s pandemií před hromadným propouštěním, e-commerce zažívá masivní růst. Poslední data poradenské skupiny Kantar ukazují výrazný posun k nakupování online. Za pouhé tři měsíce vzrostl mezinárodní elektronický obchod o 41 % ve srovnání s celkovým růstem 22 % pro rok 2020. Pandemie zcela mění nákupní zvyklosti.
Tento trend se naplno projevil 18. srpna, kdy britský řetězec Marks & Spencer oznámil, že propustí 7 000 zaměstnanců. O několik hodin později naopak Amazon informoval, že hodlá najmout 3 500 nových zaměstnanců jen ve Spojených státech. Intenzivní redukce stavu v M&S je přitom jen střípkem celkové mozaiky situace v Británii. Obchodní dům Debenhams propustí 2 500 zaměstnanců a stovky dalších pracovních míst postupně zaniknou i v ostatních britských obchodních řetězcích. Podobně je tom celá Evropa.
Naproti tomu největší britský řetězec supermarketů Tesco vytvoří 16 000 nových stálých pracovních pozic, aby personálně zabezpečil silný růst svých online aktivit. Je zjevné, že digitalizace enormně zrychluje, a to i u hráčů, kteří se na tradičním maloobchodním trhu pohybují už velmi dlouhou dobu. Výhodu zde mají samozřejmě ti, kteří už dříve prováděli nějakou část svých aktivit online.
Králové ve světě online obchodu
Lídrem v online obchodu je v současnosti Amazon, který ve druhé polovině letošního roku zdvojnásobil své čisté zisky. Následuje německý módní a lifestylový elektronický obchod Zalando, jehož aktivní zákaznická základna vzrostla v první polovině roku 2020 o 20 % na celkových 34 milionů. Oproti svým původním plánům se k online prodeji přesouvá i americký obchodní gigant Walmart a své odhady prodejů pro druhý kvartál překonal o 97 %.
Přítomnost v online světě je nezbytná
Trend posunu k online obchodu byl patrný už v době před Covidem, ale extrémní propady prodejů nepotravinářského zboží v kamenných prodejnách jej ještě urychlily. Tento bezprecedentní vývoj přiměl maloobchodníky směřovat alespoň část svých aktivit do online prostředí.
Nicméně existence kamenných prodejen stále sehrává svou úlohu. Mohou složit jako výkladní skříň pro fyzické předvádění zboží a skutečný kontakt se zákazníkem. Zatímco nákup v online obchodě přináší svou ekonomickou hodnotu, kamenné prodejny poskytují fyzickou autentičnost značky.
Informace převzaty z agentury AFP, https://www.afp.com/en
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024