Letošní hlavní turistická sezóny je za dveřmi a bylo by škoda si nepřestavit možnosti aplikace digitálních dvojčat i v odvětví turismu. Lídrem v oblasti aplikace moderních technologií do běžného života je tradičně Finsko a ani v oblasti turistiky nezůstává pozadu. Kombinace virtuální reality a digitálního dvojčete města Helsinky nabízí až dechberoucí možnosti nejen pro virtuální návštěvníky, ale také pro helsinské obchodníky a poskytovatele služeb.

Helsinky byly vyhlášeny Evropským městem digitálního turismu a tomuto titulu nezůstávají nic dlužny. Oceněny byly koncem minulého roku společně s francouzským Lyonem, mimo jiné pro svůj inovativní přístup k turismu. V roce 2017 dosáhl počet návštěvníků finské metropole na 4,5 milionu a Helsinky usilují o zvýšení tohoto čísla o další milion. Noví návštěvníci však už nebudou muset čelit finské zimě a polární noci, pokud budou chtít navštívit zajímavosti, které město nabízí. Tento nový milion lidí bude moci navštívit Helsinky bez nutnosti opustit pohodlí svého domova. Prostřednictvím virtuální reality.

Virtuální Helsinky jsou koncipovány jako digitální zážitek, který umožňuje navštívit digitální dvojče města vytvořené ve vysoké kvalitě 3D modelu. Uživatelé budou moci navštívit známá místa, prohlédnout si zevnitř ateliér a domov architekta Alvara Aaalta nebo se projít přírodou ostrůvku Lonna ležícího jen malý kousek od samotných Helsinek. Na výlet je možné se vydat kdykoli. Jen s využitím brýlí pro virtuální realitu a speciální aplikace.

Digitální dvojče Helsinek jde ještě o krok dále

Aby model města vůbec zaujal cílové publikum, bylo nutné vytvořit maximálně realistický model zahrnující zvukové i vizuální prostředí ve vysoké kvalitě. Na tomto projektu pracoval mezinárodní tým 35 lidí po dobu tří let. A i když tento nápad mezi ostatními turistickými destinacemi není zcela unikátní, virtuální Helsinky jdou ještě dále.

Aplikace umožňuje návštěvníkům volný pohyb v rámci simulace, ale navíc nabízí i další dodatečné možnosti. Díky tomu je možné se městem projít například v raných 20. letech minulého století nebo vstoupit do virtuálního obchodu a koupit si zboží, které bude následně doručeno poštou. Je také možné navštívit koncerty nebo sportovní události. Cílem je nabídnout virtuální platformu, díky které budou moci obchodníci a jiní podnikatelé nabízet své produkty a služby.

Už teď to trošku zní jako sci-fi. Ale podle tvůrců systému to zdaleka není vše a virtuální Helsinky se chystají být v dohledné době mnohem společenštější. Bude možné potkat své přátele a rodinu ze vzdálených konců světa na simulovaném výletě do Helsinek a virtuálně si spolu destinaci užít se vším, co nabízí.

Helsinky se stávají centrem digitální turistiky

Tato alternativa masové turistiky nabízí možnost prohlédnout si zajímavá místa i lidem, kteří z celé řady důvodů cestovat nemohou nebo nechtějí. I díky této technologii se Helsinky řadí mezi města, která dokážou z digitalizace vytěžit maximum. Podle starosty metropole Jana Vapaavuori Helsinky usilují o vůdčí pozici v novém typu turistické virtuální reality a zdá se, že jsou na správné cestě.