H&M usiluje o udržitelnější zásobování. S pomocí umělé inteligence a prediktivních technologií

Řetězec H&M provozující obchody s rychlou módou začíná pronikat do povědomí svou snahou o vyšší úroveň udržitelnosti. Společnost se zavázala, že do roku 2030 bude využívat 100 % recyklovaných nebo ekologicky udržitelných materiálů a ještě v průběhu letošního přejde na využívání bavlny výhradně z ekologických zdrojů. Představení udržitelných zdrojů věnovala celou kolekci zboží. S ekologickým přístupem a snahou o udržitelný rozvoj má tato společnost dlouhodobé zkušenosti, jejichž kořeny sahají až před rok 2010.
Jak se v hledání udržitelnějších postupů uplatňují technologie?
Umělá inteligence a prediktivní technologie hrají zásadní roli při pochopení i těch nejjemnějších nuancí každé suroviny a jejího průchodu zásobovacím řetězcem. Na základě těchto podkladů je potom možné dokonale naplánovat zásobování a přizpůsobit nabídku poptávce.
Jak uvádí Arti Zeighami, hlavní manažer pro pokročilou analytiku a umělou inteligenci: „Jde o to se ujistit, že správný produkt je na správném místě ve správný čas a je doručený do skladu. A využití analytiky nám to umožňuje.“ „Pokud jsou dopady analytických a prediktivních nástrojů významné, má smysl zabývat se jejich implementací v celém rozsahu produkce,“ uzavírá Zeighami.
Rozhodování založené na reálných datech
Společnost H&M založila oddělení zabývající se implementací umělé inteligence v roce 2018 a jedním ze zveřejněných cílů bylo pomoci celé společnosti realizovat udržitelnější obchodní rozhodnutí. V současnosti pracuje na projektu zavádění umělé inteligence do nejrůznějších oddělení společnosti 270 lidí, kteří usilují o to, aby byla co největší část rozhodování založena na reálných datech.
Účelem je spočítat a kvantifikovat, kolik kusů určité položky si zákazníci koupí. Díky dokonale vyladěné prognóze poptávky je možné využívat pouze zdroje, které potřebují a nic víc. Absence přesného plánování poptávky vede k plýtvání, což představuje historický problém nejen módního průmyslu.
Společnost H&M má přitom s problematikou odpadu velmi intenzivní zkušenost. V roce 2017 ji dánští novináři obvinili ze spálení 12 tun oblečení. H&M se tehdy bránila tvrzením, že se jednalo o zboží poškozené a účelem bylo zajistit bezpečnost zákazníků.
Moderní technologie je potřeba využívat s rozvahou
Využití umělé inteligence pro plánování poptávky je nicméně poměrně novou záležitostí a jak zdůrazňuje Zeighami, je důležité nezříct se ve jménu inovací všech zkušeností nasbíraných v módním průmyslu za posledních 70 let. Místo označení „umělá inteligence“ proto ve společnosti H&M upřednostňují pojem „zesílená inteligence“ (Amplified Intelligence), protože mnohem lépe vystihuje skutečnost, kdy moderní technologie slouží jako podpora a posila toho, co již společnost léta s úspěchem dokáže využívat.
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024