Hana Zemanová, konzultantka

Při práci na projektu jsme často zahlceni velkým množství dat, informací, které je nutno zpracovat, aby bylo dosaženo kýženého výsledku. Data, většinou v podobě číselných hodnot v obsáhlých excelovských tabulkách, je nutno analyzovat tak, abychom získali nějakou statistiku, informace o vyrobeném množství apod. Jak se množstvím dat úspěšně „prokousat“?

Excel nabízí možností několik – různé filtry, funkce, kontingenční tabulky… Občas je ale potřeba víc než to. Jak získat z několika tabulek obsahujících několik desítek tisíc řádků informace v určité posloupnosti? Jak pospojovat informace z několika tabulek podle klíče, který jsme si sami zvolili? Můžeme zkusit použít funkci, velmi oblíbená a používaná je např. funkce „když“, která nám vypíše informace na základě námi zadaných podmínek.

Oproti funkcím může být efektivnější použití maker. Makro umožní provedení více operací najednou stisknutím jediného tlačítka nebo klávesové zkratky. Jak takové makro získáme? Nejjednodušší je automatický záznam makra – zvolíme klávesovou zkratku a provedeme řadu operací, které se zaznamenají a následně po stisknutí přiřazené klávesové zkratky provedou. Složitější, ale mnohem variabilnější, je vytvoření vlastního makra. K tomu je již nutná určitá znalost jazyka Visual Basic, ovšem možnosti tohoto postupu jsou mnohem bohatší. Makro zpracuje během chvíle data, se kterými bychom se mořili možná dlouhé hodiny. Ovšem nemáme-li ponětí o Visual Basicu, zabere nám něco času seznámit se se základními „povely“. Osvědčená metoda, jak se naučit práci s makry je metoda pokusu a omylu. Zpočátku to tedy může vypadat spíše jako zbytečná komplikace, ovšem po několika pokusech zjistíte, že se úsilí vyplatí a makro nám práci skutečně usnadní.