K prosinci rekapitulace zkrátka patří, nejen byznysová. „Všechno je teď trošku vzhůru nohama. Doznívající covid, zahájení války na Ukrajině a rostoucí ceny energií zamávaly s jistotami, které jsme dosud měli. Přesto, nebo právě proto, zůstane pro DYNAMIC FUTURE rok 2022 plný zajímavých zakázek. A plánů, které chceme realizovat v roce 2023,“ uvádí Petr Jalůvka, jednatel.

 

Zájem o logistický audit roste

 

Rostoucí poptávka po logistickém auditu jednatele těší.

„Dřív šlo o službu, kterou jsme považovali za skvělou, ale museli jsme zákazníkům vysvětlovat její výhody a s velkou odezvou se nesetkávali. Logistický audit má obrovský potenciál, což firmy v téhle době samy pochopily,“ vysvětluje Jan Šlajer, druhý jednatel DYNAMIC FUTURE.

Mnohdy jde o malé společnosti. Přicházejí se zadáním, že chtějí, aby se jim „někdo podíval na ty procesy a řekl, kde mají začít a co dělat pro jejich optimalizaci“. Portfolium klientů DYNAMIC FUTURE se tak rozšiřuje – k průmyslovým podnikům a potravinářským firmám se připojují třeba obchodní společnosti.

„Dlouhodobý trend byl takový, že výrobní firmy na logistiku moc neslyšely. Výrobu stavěly na piedestal, jako zlaté vejce, které je živí. Málokdy si uvědomovaly, že umístit podobnou fabriku na zelenou louku, vybavit ji technologiemi a famózní logistikou, může s kapitálem takřka kdokoli. A tyhle tradiční firmy se 150letou historií převálcuje daleko vyšší produktivitou a efektivitou,“ říká Petr Jalůvka.

Podle něj dříve většina firem považovala logistiku za mírně obtěžující. Neměly potřebu přemýšlet o tom, jak důležité je dotáhnout výrobu až „za vrata fabriky“. Jde však o procesy, které by měly podléhat standardizaci úplně stejně jako výroba, která bývá perfektně ošetřená.

„Teď si uvědomují, že největší slabinu mají právě v té koncovce. To je úžasné, protože se ukazuje, že logistika je jediné místo, kde se opravdu dá získat náskok. Kde jsou skryté mimořádné možnosti zlepšení,“ uvádí Jan Šlajer.

 

Nový trend: Propojení technologií a informační podpory

 

Pokud jde o nové technologie, považuje Petr Jalůvka za mnohem zajímavější než jejich vyspělost fakt, jak se s nimi jednotliví zákazníci popasovali. Jak z nich dokázali vytěžit maximum, nebo je nakombinovat tak, aby přinesly novou přidanou hodnotu.

„Máme zákazníky, kteří nakoupili super technologie, ale neuměli je podchytit informačně, tudíž mají supermoderní skříně, které jim přináší benefity pouze z hlediska úspory místa. Ale nevytěžují podstatu pojmu průmyslové revoluce 4.0. Pak jsou firmy, které nemají úplně hitech technologie. Zato je propojily se dobrou informační podporu, využily další potenciál a šetří peníze. Nemůžu říct, že bych letos viděl něco, z čeho bych si sedl na zadek. Ale právě ta propojenost technologií a informační podpory je zřejmým trendem,“ konstatuje P. Jalůvka.

 

Distribučních center přibývá

 

Rok 2022 přinesl také víc zakázek na návrhy distribučních center.

„Pro firmy jde o poměrně velkou investici a nebývá běžné, že se nám těchto zakázek v DYNAMIC FUTURE sejde za rok tak hodně. Myslím si, že za poslední dva roky jsme udělali tolik distribučních center jako za celých předchozích dvacet let,“ poukazuje Jan Šlajer.

Petr Jalůvka zase netají radost z návrhu skladu pro Madetu. Šlo podle něj o pěkný projekt, a to jak po stránce odborné, tak lidské.

 

Co přinese rok 2023? Věříme v pozitivní zprávy

 

Rok 2023 je pro Petra Jalůvku „v mlze“. Na zakázkovou naplněnost si DYNAMIC FUTURE nemohou stěžovat, obavy z turbulentních změn ale netají.

„Nemusíme se strachovat, že bychom neměli do čeho píchnout, ale to se může ze dne na den změnit. Jako členové České manažerské asociace vnímáme zprávy kolegů, kteří řídí výrobní fabriky s vysokou energetickou náročností. Jejich predikce nejsou úplně pozitivní. Tudíž si vůbec netroufám po tom všem, co jsme absolvovali za poslední tři roky, předpovídat, co bude v roce 2023,“ konstatuje P. Jalůvka.

Dodává, že jasno do situace nevnáší ani chování trhu. Například potravinářské odvětví hlásí rekordní prodeje, na druhou stranu rostou požadavky na vyšší mzdy a sociální jistoty, lidí propadajících se do chudoby přibývá. Všechno se pere proti sobě. Je podle něj nemožné konstatovat, jestli si Češi dělají na poslední chvíli zásoby pro příštích deset let, nebo jde jenom o super peak, pro vánoční časy typický.

„Každopádně věříme, že i příští rok přinese DYNAMIC FUTURE řadu pozitivních zpráv. Jednou z nich může být zahájení vývoje nového softwaru z oblasti plánování a predikcí. Dali jsme mu naprosto unikátní a dobře zapamatovatelný název. K aplikaci PREWIT tak přibude DE-MNT. Familiárně mu říkáme dement a půjde o první geniální nástroj na světě s takovým názvem. Na vývoji spolupracujeme s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava a Škoda Auto Vysokou školou,“  prozrazuje Jan Šlajer.