Eliška Kalfusová, konzultantka

Jak bylo popsáno v jednom z předchozích článků, standardizace je záležitost velmi přínosná. Někdy však bývá nahlížena negativně. V tomto případě se mohou standardy jevit jako prostředek, který z lidí dělá nemyslící roboty. Ti pak pouze bezmyšlenkovitě provádějí předepsané činnosti. Standardy ale nemají sloužit k tomu, aby pracovníky omezovaly v jejich kreativitě. Mají jim zejména poskytnout vodítko, jak nejlépe postupovat, zároveň jim ale mají poskytovat dost prostoru na to, aby sami hledali ještě lepší postup.

Vnímání norem bývá různé, záleží zejména na firemní kultuře, psychice a motivaci zaměstnanců. Tyto rozdíly ve vnímání mohou také spočívat v kontrastech mezi západní a východní kulturou. Na západě bývají někdy normy zaměstnanci vnímány jako zátěž, nesmyslná pravidla, omezení jejich svobody (volby postupu), obtěžování. Neuvědomují si přínosy standardů pro bezpečnost práce, kvalitu výsledných produktů i jejich vlastní pohodlí (ergonomické pracoviště, ergonomické nářadí). Na východě oproti tomu zaměstnanci považují standardy za pomůcku, která jim říká, jak pracovat nejlépe, a jejich zavádění i úpravy vítají. Samozřejmě není svět jen černobílý a v západních i východních zemích se najdou společnosti, kde jsou standardy/normy vnímány jinak. Záleží hlavně na managementu firmy, jak svým zaměstnancům přínosy standardizace podá a jak obstojí proti kritice z jejich strany.