Eliška Kalfusová, konzultantka

Nejprve se důkladněji podívejme na pojem standardizace. Např. podle slovníku cizích slov znamená pojem „standard“ měřítko, normu, obecně uznávaný názor. Slovo „norma“ pak stejný zdroj definuje jako všeobecně závazné pravidlo, předpis. Dostupné prameny se shodují v tom, že standardizace není pouze jednorázová činnost, ale proces, jehož cílem je sjednocovat, omezovat rozmanitost a snižovat variabilitu. Kromě toho bývá cílem standardizace i optimalizace standardizované činnosti či standardizovaného procesu.

S pomocí standardů lze identifikovat odchylky od běžného stavu a zjišťovat jejich příčiny. Když všichni dělají stejné činnosti stejně, odchylka je pak jasně patrná. Jakmile se objeví, management vidí, že se v procesu vyskytl nějaký problém. Příčinou nedodržení standardů může být buď jejich špatné určení, nebo jejich porušování samotnými pracovníky. Po odstranění příčin těchto odchylek lze standardy opět zrevidovat a zavést nové. Při znalosti standardních výkonů je možné zjistit, že někteří pracovníci této výkonnosti nedosahují. Hledání příčiny takového stavu, např. že pracovník neprošel určitým školením, může inicializovat podnikové procesy směřující k neustálému zlepšování.

Se standardizovanými výkony pak souvisí další přínos normování, a to její použití jako měřítka pracovního výkonu. Na základě standardizace lze určit buď množství vyrobené za směnu, nebo čas, který je potřebný k výrobě jednoho kusu výrobku, a z toho odvodit systém hodnocení.

A v neposlední řadě je zde také přínos standardizace pro plánování. Pouze se znalostí standardních postupů apod. lze úspěšně plánovat (spotřebu materiálu, počet pracovníků, délku trvání výrobního procesu, termín dodání hotového výrobku atd.) a plnění plánů pak hodnotit.