Koronavirus testuje připravenost logistiky

V souvislosti se současnou situací způsobenou pandemií viru Covid-19, se podniky snaží udržet krok s opatřeními jednotlivých vlád a usilovně se pokoušejí zabezpečit suroviny, komponenty i udržet své distribuční kanály. Často však nejsou k dispozici klíčové informace. Díky tomu bývá reakce na opatření často zpožděná a nekoordinovaná a krize tak na společnosti dopadá plnou silou.
Naproti tomu existuje skupina společností, které investovaly do mapování a digitalizace svých zásobovacích řetězců ještě před vypuknutím pandemie a na krizovou situaci je výrazně lépe připravená. Mají lepší přehled o struktuře celé logistické sítě a mnohem rychlejší možnost reagovat. Namísto programování a pokusů na poslední chvíli mají veškeré informace po ruce během několika minut nebo dokonce sekund od možného narušení. Přesně vědí, kteří dodavatelé, oblasti, součástky a produkty jsou v ohrožení, a to jim zajišťuje první pozici při obstarávání omezených dodávek z alternativních zdrojů.
I přes četná varování podniky s přípravami zaspaly
I přes četné otřesy v logistice způsobené přírodními katastrofami v posledním desetiletí zůstává naprostá většina společností zcela nepřipravená na současnou pandemii. Společnost Resilinc provedla na přelomu ledna a února, tedy bezprostředně po vypuknutí epidemie v Číně, průzkum zaměřený právě na informovanost a připravenost podniků na hrozící pandemii. Celých 70 % respondentů uvedlo, že se snaží manuálně zjišťovat, který z jejich dodavatelů odebírá zboží z uzavřených regionů Číny
Jak na mapování dodavatelských řetězců?
Celá řada společností hovoří o tom, že mapování dodavatelských řetězců je velmi důležité jako strategie pro zmírnění rizika. Nicméně k němu zatím nepřikročily díky zdánlivě vysokému objemu času a práce, který by to obnášelo. Místo toho často spoléhají na své zaměstnance a jejich informace získané v rámci kontaktů s dodavateli. Informace získané prostřednictvím osobních kontaktů a neformálních vztahů jsou však často nepřesné a plné dohadů. Když navíc dotyční zaměstnanci z podniku odejdou, své znalosti si odnesou s sebou. Novým zaměstnancům potom může trvat roky, než se seznámí se všemi bezprostředními dodavateli, natož s celým zásobovacím řetězcem.
Ačkoli se tedy zmapování dodavatelského řetězce může zdát náročné, jiné cesty není.
Nejběžnějším přístupem je použití kusovníku a určení klíčových komponent. Zpravidla se začíná u pěti nejlepších produktů z hlediska příjmů a postupuje se zásobovacím řetězcem dolů k dodavatelům komponent a jejich dodavatelům. Ideálně až k dodavatelům surovin. Účelem je zmapovat co možná nejvíce jednotlivých distribučních článků, protože se mezi nimi mohou skrývat klíčoví dodavatelé, o kterých podnik vůbec neví. Tento přehled by měl také obsahovat informace o tom, jaké činnosti konkrétní dodavatel vykonává, jaké jsou jeho možné alternativní zdroje a jak dlouho by přechod na tyto alternativní zdroje trval.
Zvládnutá logistika jako klíč k úspěchu
Zaměstnanci logistiky by se proto měli sejít a společně probrat, na které klíčové oblasti je potřeba se zaměřit, aby bylo možné minimalizovat dopady nepředvídatelných událostí. Na současné krizi je více než patrné, že logistika a schopnost zajistit si včas informace a vstupy potřebné pro výrobu patří k naprosto klíčovým oblastem v rámci podniku a měla by být zahrnuta do celopodnikové strategie.
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024