Logistika posledního sportu opravdových mužů
V tomto prázdninovém vydání dynamicNEWS se trochu netradičně podíváme do zákulisí motosportu a to konkrétně na plochou dráhu v Kopřivnici. O jejím znovuzrození jsme si povídali s člověkem nejpovolanějším a to předsedou plochodrážního oddílu Martinem Hyvnarem. A jak souvisí plochá dráha s logistikou? O tom již pohovoří sám předseda.
-
Historie klubu sahá do roku 1954 nicméně v posledních letech o ploché dráze v Kopřivnici moc slyšet nebylo. Co zapříčinilo její znovuzrození?
Martin Hyvnar: Možná se na celém vývoji podepsala generační výměna v klubu, nízké dotace ze strany státu, kraje a města. Provoz plochodrážního oválu není levná záležitost a jen aktivitou členů nejde všechno udržet v chodu. Každopádně to vše je již za námi a hlavním motivem proč se to vše dalo opět do pohybu byl letošní závod v ledové ploché dráze na Větřkovické přehradě 22.ledna. Návštěva více než 5.000 diváků nám umožnila odstartovat novou etapu našeho klubu.
foto: Magazín PATRIOT
-
Tak z médií vím, že až tak jednoduché to nebylo…
Martin Hyvnar: Dlouhou dobu se nám nedařilo najít společnou řeč se zastupiteli města ale to je vyřešeno, podepsali jsme smlouvu na další tři roky a tím jsme mohli odstartovat rekonstrukci oválu.
-
To je přesně věc, která mne zaujala nejvíce. Nikdy jsem neuvažoval nad tím, kolik „logistiky“ se skrývá za obnovou oválu. Ledovka je přece jen jednodušší, když je počasí odhrnu sníh, ale klasický ovál toho vyžaduje zajisté více?
Martin Hyvnar: Máte naprostou pravdu, nešlo jen o nějaké natření mantinelů. Dráha vyžadovala zásadní rekonstrukci a naplánovat vše s ohledem na termín prvního závodu byl téměř nadlidský výkon. A to se bavíme o cca 30ti aktivních členech, jejichž aktivita rozhodovala o úspěchu či neúspěchu celého snažení.
-
Co přesně se na ovále změnilo?
Martin Hyvnar: Tak bavíme se především o 300 tunách materiálu, který bylo nutné dovést z lomu v Jakubčovicích. Museli jsme zajistit těžkou techniku na kompletní srovnání povrchu. Vlastně je to hodně podobné stavbě nové silnice, akorát bez toho asfaltu . Kompletně se opravily mantinely a to je jako ve filmu Na samotě u lesa… 3000 šroubů a matiček, 500 kilo barvy, 5000 brigádnických hodin, natisknout 2000 plakátů, pozvánek a programů. Prostě nic co by se nadalo stihnout ve volném čase . A mimo jiné zajistit náklaďák na převoz nafukovacích mantinelů z Mariánských lázní.
-
Pokud se pamatuji v Mariánkách je dlouhý ovál?
Martin Hyvnar: Je to jediný dlouhý ovál v České republice a měří 1000 metrů. Klasický ovál měří 260 až 400 metrů. A ten kopřivnický má 480.
foto: Magazín PATRIOT
-
Nafukovací mantinely jsou asi významným bezpečnostním prvkem?
Martin Hyvnar: Je to podmínka na pořádání mezinárodních a tuzemských mistrovských závodů. První závod jsme absolvovali bez nich, ale všechny ostatní již tento bezpečností prvek mají. V Mariánských lázních již letos žádný mistrovský závod nebude, takže jsme ve finále dostali přiklepnuté i mistrovství republiky v dlouhé ploché dráze, které se uskuteční 8.října 2017. Aktuálně pořádáme 9.9.2017 volný mezinárodní závod za účasti české a zahraniční plochodrážní špičky.
-
To, že se jezdí plochá dráha jen doleva ví asi každý. Ale o konstrukci plochodrážního speciálu toho laikové až tak moc neví…
Martin Hyvnar: Tak tady asi narážíte na titulku. Plochodrážní stroj toho více nemá než má Budu-li stručný, tak má rám, kola, motor a spojku. Zbytečnosti jako brzdy, převodovka, elektronika se nenosí. Motor spaluje methyl alkohol a ricínový olej, což způsobuje netradiční „vůni“ při závodech.
-
Na závěr asi otázka, která je nasnadě. Bez sponzorů by to asi nešlo?
Martin Hyvnar: Je to tak. Sponzoři nám hodně pomohli ve startu, bez nich by to nešlo. Začali jsme s výchovou mladých jezdců, dva již mají licenci a v těchto dnech se účastní soustředění v Divišově, bohužel zatím nedisponují vlastními motocykly, čímž navazuji na váš dotaz. Jsme vděčni za jakoukoliv formu pomoci. A myslím, že to není jen jednostranná záležitost, vždyť v letošním roce navštívilo závody téměř 10.000 diváků a sponzorům nabízíme různé možnosti zviditelnění.
Pokud má někdo zájem navštívit naše závody, nebo zviditelnit svojí firmu tak potřebné informace nalezne na http://plochadraha.koprivnice.org, případně na facebooku AK Plochá Dráha Kopřivnice.
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024