„Projektů zaměřených na rozvoz máme za sebou několik desítek. Opačný systém, tedy svoz, jsme poprvé simulovali v roce 2014, a to pro firmu ASEKOL,“ popisuje Jan Šlajer, jednatel DYNAMIC FUTURE. Simulační model Witness, který použili, prokázal potenciál významné úspory financí. Uvedení navržené optimalizace do praxe ho potvrdilo.

ASEKOL zajišťuje sběr, dopravu a recyklaci vysloužilých elektrospotřebičů. Při zpětném odběru spolupracuje s městy a obcemi, servisy i třeba školami.

 

Projekty pro odpadáře

„Naším úkolem bylo provést analýzu způsobu svozu odpadních elektrických a elektronických zařízení z celé České republiky a navrhnout jeho optimalizaci tak, aby došlo ke snížení finančních nákladů. Řešení se týkalo nejen koncepce logistiky, ale i způsobu manipulace. Následně jsme byli požádáni o analýzu efektivity využívání kontejnerů na elektroodpad,“ říká Jan Šlajer.

Celý systém zpětného odběru fungoval tak, že firma rozdělila republiku na několik zón, ze kterých elektroodpad sváželi najatí dopravci do překladišť. Tam byl rozebírán a převážen na linku v Jihlavě, kde se z něj těží drahé kovy. DYNAMIC FUTURE analyzovali celou síť na základě dat od ASEKOLu a pomocí simulačního modelu Witness navrhli, jak ji rozložit efektivnějším způsobem. Bylo třeba počítat s různými typy elektroodpadu a různými formami svozu.

 

Zvětšili jsme trakční obvody, prodloužili reakční dobu

„ASEKOL sváží CRT technologie, což jsou například televize, ale také kopírky, osobní počítače a podobně. Pro sběr některých položek používá sběrné dvory, klecové kontejnery, pro jiné stacionární kontejnery nebo E-boxy.  Původně pracovali ve 40 zónách, my jsme zjistili, že efektivnější bude snížit jejich počet na 11. Zároveň jsme modelem prověřili, že je možné rozšířit reakční dobu na poptávku, tedy prodloužit ji z 5 na 7 dní,“ uvádí jednatel s tím, že součástí spolupráce bylo vysvětlit změny přepravcům.

Za pomoci simulačního programu Witness byl prokázán potenciál úspory ve svozovém systému ve výši 8 mil. Kč v roce 2015 a v roce 2016 o další 1 mil Kč více. Z důvodů souvisejících se smlouvami s obcemi byla konečná úspora reálně stanovena na 5 mil. Kč.

 

Aby byly kontejnery dobře vidět

Druhou, neméně zajímavou částí projektu, byla analýza rozmístění červených kontejnerů na elektroodpad. Celkem šlo o fyzickou kontrolu 40-50 nádob.

„Zástupci ASEKOLu chtěli vědět, co má vliv na plnění kontejnerů. Zjišťovali jsme, které kontejnery a proč mají potenciál být využívány a kde a jak vznikají problémy. Mimo jiné jsme například navrhovali, aby měly kontejnery čidla hlásící, že jsou plné. Zjistili jsme taky, že kontejnery jsou často poškozovány lidmi, kteří je vykrádají a narušují tak jejich funkčnost,“ říká Jan Šlajer.

Analýza DYNAMIC FUTURE ukázala, že největší vliv na využívanost kontejnerů na elektroodpad má jejich viditelnost. Tam, kde byly zastrčené v kójích s ostatními nádobami na separovaný odpad, je lidé plnili méně, než když stály na volném prostranství, všem na očích.

„Vyhodnotili jsme, že i když jsou kontejnery na elektroodpad červené a tedy dobře odlišitelné do okolí, je potřeba, aby je lidé v zástavbě nepřehlédli a měli je v dostupné vzdálenosti. Jen tak plnily kontejnery svou funkci efektivně,“ poznamenává jednatel.

 

Když je simulace na místě

Podle Jana Šlajera je na spolupráci s ASEKOLem pěkně vidět, že dynamická simulace se skvěle uplatní při strategickém rozhodování. Není to však nástroj vhodný pro operativní řízení svozu, rozvozu nebo čehokoli jiného. K tomu je určena řada velmi dobrých softwarů.

„Witness používáme tam, kde je potřeba strategicky rozhodnout. Tam má obrovskou platnost. Pro optimalizace samotných svozů, jak tomu bylo třeba u Asekolu, existuje spousta softwaru pro B2B i B2C segmenty. To už ale není parketa DYNAMIC FUTURE,“ uzavírá Jan Šlajer.