Logistika last mile prochází zásadní změnou. O čem jsme dlouho jen diskutovali, stává se skutečností. Jak říkají jednatelé DYNAMIC FUTURE, začínají zejména výrobci potravin přepracovávat distribuční strategie. Především tak snižují své náklady, zároveň se jim ale daří mírnit dopady na životní prostředí a přispívat ke zklidnění městských zón.

Bez ohledu na obor nebo místo podnikání, poptávají české společnosti inovace distribučních strategií čím dál víc. Není se co divit. Vždyť i v segmentu B2C se logistika na konci procesů během krátké doby neuvěřitelně změnila.

„Kdyby před pěti lety komukoli z nás někdo řekl, že si s největší radostí bude balíčky chodit vyzvedávat, klidně o půlnoci, někam k benzinové pumpě, pochybovali bychom o jeho zdraví. Dneska takových systémů pro přijetí i odeslání zásilek máme několik. Nikdo netouží sedět doma a vyhlížet pošťáka,“ konstatuje P. Jalůvka.

Jan Šlajer dodává, že světem hýbou propojování a koordinace – prvky čtvrté průmyslové revoluce je potřeba spojovat v logické, funkční celky. A s nadsázkou podobně, jako se balíčky shromažďují na jednom místě, odkud si je zákazníci vyzvedávají, začínají výrobci spolu s prodejními řetězci konsolidovat proces vychystávání objednávek a expedice.

„Cílem je zefektivnit picking, skladování a v neposlední řadě zásobování cílových bodů,“ vysvětluje J. Šlajer.

Dodavatelsko-odběratelské řetězce lze podle něj rozdělit na moderní (velké supermarkety, hypermarkety) a tradiční (typově menší prodejny v menších městech). Stávající praxe, kdy každou prodejnu zaváží několik výrobců, doznává změn. Takzvaně na spadnutí je budování centrálních skladů, cross-docků či distribučních center, do kterých producenti své zboží navezou (případně si najmou firmu, která to udělá). A právě tady se otevírají úplně nové možnosti řešení.

„Řekl bych, že řetězce budou sdružovat distribuci tak, aby zavezly distribuční centrum, které už se postará o rozvoz. Na cílovou prodejnu tak nebude zajíždět osmnáct aut různých výrobců denně, ale třikrát za týden přijede doplnit zboží jedno auto naplněné produkty ze všech objednávek,“ popisuje Jan Šlajer.

 

Na co neměla sílu samospráva, vyřešil finanční tlak

Jde o koncept, který není úplně nový. Petr Jalůvka například vzpomíná na diskuzi, jíž se kdysi účastnil v Ostravě. Strategie rozvoje města počítala s jakýmisi huby za hranicemi moravskoslezské metropole, do kterých by dodavatelé své zboží přiváželi, provedl by se v nich picking a hromadně by z hubů produkty odjížděly na prodejny.

„Byla to taková vznosná témata týkající se city logistiky. Města ale neměla žádnou sílu je prosadit. Dnes už řetězce chápou, že jde o zajímavý ekonomický model, který má potenciál ušetřit jim náklady na distribuci a plánování celých logistických řetězců,“ uvádí Petr Jalůvka.

Po letech se věci z mnoha důvodů daly do pohybu. Díky úzkému kontaktu s výrobci zaznamenávají DYNAMIC FUTURE první realizace změn systému a logistiky závozů.

„V loňském roce jsme například dělali revizi projektu pro slovenský COOP v Žilině, kde už stojí nová distribuční hala pro masné výrobky. Náš zákazník, Masokombinát Krásno, dodává slovenskému COOP své výrobky a doteď všechny jeho prodejny objížděl vlastními auty. To je samozřejmě finančně náročné, zároveň složité logisticky i personálně a technicky. Nově se všechny procesy logicky rozdělily –  výrobce vyrábí, distributor rozváží a prodejce prodává. MK Krásno tak vypraví do žilinského distribučního centra kamion a o vypickování zboží se už starají tam,“ popisuje Jan Šlajer.

 

Maso i jogurty v jednom kamionu

Nové možnosti distribuce otevírají prostor zavážet prodejny z jednoho místa veškerým sortimentem, který si v distribučním centru zalistují. Bude například možné kombinovat masné produkty s mléčnými, protože mohou „cestovat“ jedním autem. To je další krok k vyšší efektivitě logistiky.

„Při stanovování distribuční strategie je potřeba mít na paměti, který systém je pro kterou prodejnu vhodný, zejména s přihlédnutím k její velikosti nebo poloze. Pak musíme přihlížet k požadavkům města na dodržování omezení automobilového provozu v pěších zónách a podobně. Tady budou hrát prediktivní simulace významnou roli. Díky nim lze zvolený distribuční model výborně ověřit,“ konstatuje Petr Jalůvka s tím, že čtvrtá průmyslová revoluce je de facto první logistická.