Rostislav Moric, projektový manager

V posledních letech se podílím na vývoji predikčního software, pro oblast FMCG. Software je postaven výhradně na datech a čerpá z historie realizovaných prodejů a predikuje pravděpodobnou poptávku po jednotlivých komoditách. Vzhledem k výkyvům na trhu a charakteru zboží se predikce provádí rolovaně na následujících 8 týdnů. Samotné plánování je měsíční a objem navržený systémem jednotliví manažeři korigují. Jedná se o spolupráci člověka, který v sobě nese informace z komunikace se zákazníkem a software, který si pamatuje bohatou historii a algoritmicky se dívá do budoucnosti.

Tato synergie člověka a algoritmu může být velmi efektivní i v prostředí FMCG, které se poměrně dynamicky mění. Algoritmy dokáží zachytit pravděpodobný trend v prodeji produktu, ale nedokáží rychle reagovat na náhlé výkyvy v poptávce nebo na chování nového výrobku, který je krátce na trhu. Na druhou stranu obchodní manažer dokáže vypozorovat blížící se výkyv ze signálů od zákazníků nebo z médií, který je schopen zohlednit do předpokládaného prodeje. Jinými slovy software určí pravděpodobnou hladinu, kde se poptávka bude pohybovat a manažer ji koriguje nahoru nebo dolů dle informací z přímého kontaktu.

Možná Vás napadne stejná otázka jako mne. Manažer si přece historii pamatuje taky je schopen se na ní podívat a odhadnout množství úplně stejně jako software. Zde vstupují do hry faktory přílišného optimismu nebo přílišného pesimismu. Tak trochu je to ovlivněno systémem odměňování. Algoritmus těmito nedostatky netrpí a odhaduje trend i z několikaleté historie prodeje produktů s přihlédnutím k období, na které predikuje. Rozvoj algoritmů je velmi závislý na kvalitách zkušeností manažerů a jejich zpětné vazbě.

Jakýkoli systém je potřeba vnímat jako podporu pro rozhodování a je jen na nás jestli toho umíme a chceme využít.