Přestože DYNAMIC FUTURE dokážou dynamické simulace připravit na míru každé firmě i bez logistického auditu, vždy ho zákazníkům doporučují. „Přinese nadhled a mnohdy pochopení toho, co vlastně logistika je,“ říká jednatel Jan Šlajer s tím, že DYNAMIC FUTURE používají k těmto auditům prověřenou metodiku stanovenou Komorou logistických auditorů.

Proč v rámci přípravy dynamické simulace radíte využít logistický audit?

Než začneme plánovat a realizovat optimalizaci podnikových procesů, potřebujeme udělat základní analýzu, abychom ty procesy pochopili a zároveň se na společnost podívali z nadhledu. Občas totiž objevíme nějakou oblast, která se simulovaným procesem zdánlivě nesouvisí, ovšem navazuje na něj a může ho ovlivňovat. Když třeba připravujeme návrh expedičního skladu, je vhodné podívat se nejen na procesy v tom skladu, ale i způsob, jakým komunikuje s výrobou, jak funguje propojení s obchodem, jakým stylem se v něm točí palety a podobně. Hlubší a výhodnější než základní analýza je právě logistický audit.

Podle vás někdy ve firmách nechápou, co logistika je. Jak to myslíte?

Stává se, že až provedeme logistický audit, dojde k pochopení, že není dobré dívat se zvlášť na logistiku distribuce, zvlášť na logistiku přípravy, pickování, logistiku aut… Interní logistika se ve firmách často neřeší standardizovaně, není strategie, která by ji uchopila.

Audit k ní firmy nasměruje?

Úplně otevřeně – logistický audit jim vlastně nedodá nic nového. Firmy v pětadevadesáti procentech všechno vědí, akorát my jim informace přineseme strukturovaně. Odpovědní lidé se na podnik podívají z globálu a najednou vidí, na co je potřeba se zaměřit, co je nutné změnit. Díky logistickému auditu vstupují do dynamických simulací lépe připravení.

Když tedy audit odmítnou, nepřemlouváte je?

Samozřejmě, že ne. V takovém případě provedeme analýzu procesů s obecně podobným výsledkem. Ale taky s možností, že neodhalíme všechny souvislosti, případně až během simulací zjistíme, že nám chybí důležité informace, se kterými bychom mohli být v predikcích přesnější. Když jsme v Madetě řešili proces predikce poptávky, zjistili jsme díky logistickému auditu už na začátku, že k efektivnějšímu odvádění výroby je potřeba sbírat data jinak, než to Madeta dělala. Bylo potřeba nastavit automatizovaný proces zpracování informací z výroby, abychom mohli nastavit návazný proces a rozpadnout další kroky. Kdybychom tehdy neudělali logistický audit, zjistíme problém až během implementace simulace. Museli bychom se vrátit zpátky, hledat a popsat jeho příčinu, všechno upravit a až potom bychom se dostali zase k simulaci.

Kolik času na logistický audit potřebujete?

Většinou jde o jeden měsíc. Přijedeme do firmy, nejčastěji na jeden dva dny, zanalyzujeme, co a jak funguje, doptáme se vedení i zaměstnanců na podrobnosti. V některých případech není nutné dělat audit pro celou společnost, stačí se zaměřit na určitou část procesu. Potom chceme po zákazníkovi, aby nám předal data. Provedeme analýzy a ještě jednou do firmy vyrazíme. Další jeden až dva dny doplňujeme informace. Na základě této práce vytvoříme prezentaci s popisem jednotlivých procesů. Společně je validujeme, abychom se se zákazníkem dobře pochopili. V posledním týdnu vytvoříme akční plány, jakým způsobem zvýšit konkurenceschopnost konkrétní společnosti, jak a co zlepšit, aby byly její procesy efektivnější. Výstupem auditu je tedy kromě konstatování současného stavu také návrh kroků, jak ten stav zefektivnit. Někdy stačí, když zjistíme, že se ve firmě počítá v různých odděleních podle různých čísel – plánování, obchodníci a výroba pracují s jinými daty – pak je jasné, že nejde o efektivní práci.

Čemu se v podnicích nejvíc diví, když přijedete prezentovat závěry logistického auditu?

Já si nemyslím, že by docházelo k nějakým velkým překvapením. Obvykle všichni vědí, co kde nefunguje, „jenom“ nerealizují potřebné změny. Je to nějaký zvykový stav. Zajímavé je, jak si společnosti myslí, že mají spoustu dat a velmi sofistikované informační systémy. Na základě jednoduché analýzy lze ale zjistit, že jejich funkce nevyužívají tak, aby procesy zefektivnili. Zato pracují s množstvím podpůrných tabulek v Excelu. Myslím, že je to vždycky chyba společností, které systémy implementovaly. A pak také vedení podniků, že řídí operativu a nekladou důraz na strategické řízení. To je podle mě strašná chyba.

Máte příklad?

Desítky! Ale třeba takové odvádění výroby. Výrobní příkazy se k dělníkům dostávají různým způsobem, buď papírově, nebo elektronicky. Na jejich základě odvedou výrobu, a aby vedení vědělo, že „bylo vyrobeno“, vykazují vyrobené položky zpět. Jednou za směnu, například. Tohle je samozřejmě z mnoha důvodů špatně. Když průběžně nemám informace o tom, co a jak vyrábíme, nemůžu nic řídit. Funguje to tak, že si různí lidé různě často telefonují nebo se překřikují na hale, aby si třeba zajistili manipulaci s právě vyrobenými kusy. Kdo řve víc, k tomu se manipulant dostane. Přitom stačí udělat strašně malou změnu, a funkcionalita se zvýší skokově.

Z jaké metodiky při logistickém auditu DYNAMIC FUTURE vychází?

Jsme členem Komory logistických auditorů, která vytvořila metodu pro komplexní a nezávislou diagnostiku funkčnosti podnikového logistického systému, když budu citovat její web. Velkou výhodou je, že sdružuje několik desítek auditorů s kulatým razítkem, kteří vypracovali obrovskou spoustu auditů. Takže můžeme udělat benchmark podle standardizovaného ukazatele a doložit, jaká je úroveň logistických procesů v konkrétní firmě a konkrétním oboru. Zároveň máme velmi dobrý přehled, jak si firmy v různých odvětvích stojí, a dokážeme navrhnout taková opatření, která zlepšují funkčnost logistického systému a zvyšují konkurenceschopnost firmy. A musím dodat, že Petr Jalůvka, jednatel DYNAMIC FUTURE, se poměrně nedávno stal předsedou Komory logistických auditorů. To je nejen známka toho, že audity děláme poctivě, ale taky závazek dalšího vývoje a zdokonalování auditů tak, aby vyhovovaly současnému turbulentnímu podnikatelskému prostředí.