Výrobci, kteří investovali do zavedení robotů pro výrobní linky, se teď zaměřují na robotickou automatizaci procesů RPA (Robotic Process Automation). Přináší jim to výrazná zlepšení v oblasti řízení a správy, stejně jako rostoucí produktivitu. Jak uvádí industrytoday.com, bude RPA hrát ve výrobě čím dál tím důležitější roli.

Technologie RPA založená na softwarových robotech nebo umělé inteligenci vyvíjí seznam akcí tak, že v grafickém rozhraní (GUI) aplikace sleduje, jak uživatel zpracovává daný úkol a poté provádí automatizaci opakováním těchto úkolů přímo v GUI. Nástroje RPA také umožňují zpracovávat data ve více aplikacích a mezi nimi, například přijímat e-maily obsahující fakturu, extrahovat data a poté je zapsat do účetního systému a podobně.

„Výrobci však stále častěji přijímají RPA, aby omezili lidské chyby a zvýšili produkci v jiných aplikacích od správy a zpracování faktur až po migraci dat, zákaznickou podporu a řízení rizik. Nedávný článek v The Manufacturer uvádí, že německá automobilka používá RPA ke zpracování 28 různých úkolů – včetně celního dovozního zpracování a generování komerčních finančních smluv – což ušetří 2 650 hodin měsíčně a 6 milionů dolarů ročně,“ popisuje Tony Higgins, produktový ředitel Blueprint Software Systems.

Nedávný průzkum zmíněné společnosti ukázal, že více než 56 procent dotázaných firem využívá nástroje pro zjišťování procesů, aby mohly rozpoznat, vizualizovat a zefektivnit obchodní úkoly s ohledem na identifikaci příležitostí pro RPA. Dalších 38 procent právě implementuje jeden z nástrojů k automatizaci obchodních úkolů, třetina zvažuje použití takové technologie v budoucnosti.

Blueprint však zároveň upozorňuje, že výhody RPA mnohdy nemusí být takové, jaké organizace očekávají. „Podle průzkumu patřilo k nejvýznamnějším přínosům, které nástroje pro zajištění procesů ve všech odvětvích dosáhly, zlepšení kvality a výkonu provádění úkolů, viditelnost úkolů a dodržování předpisů. I když jsou všechny tyto výhody přínosné, ostře kontrastují s hlavními očekávanými benefity: optimalizací stávajících úloh za účelem zefektivnění výroby, zvýšení efektivity a standardizací provádění úkolů,“ uvádí T. Higgins s tím, že příčinu je možné vidět v dlouhé době potřebné ke správě a monitorování obrovského objemu dat, které tyto nástroje pro zajišťování procesů generují. A to má za následek výrazně delší dobu vyhodnocování, jehož výstupy vedou k dosažení cíle.

Mezi další faktory tohoto nesouladu patří třeba nekompatibilita modelů s výstupními nástroji, problémy s identifikací nebo odpor zaměstnanců. Účastníci průzkumu také uvedli mezery ve funkčnosti, například nedostatek schopnosti čištění dat a nemožnost řešit potřeby velkého podniku s ohledem na centralizaci digitalizovaných úkolů nebo spolupráci na nich.

„Navzdory problémům se zdá, že výrobci s 500 nebo více zaměstnanci budou pravděpodobně nadále investovat v průměru 336 000 USD do nástrojů pro zjišťování procesů. A spíše než se zaměřovat na činnosti montážní linky, většina z nich plánuje použít řešení pro zjišťování procesů v širším měřítku v rámci celé organizace a zvýšit velikost týmů odpovědných za jejich nasazení,“ říká Tony Higgins.

Sečteno a podtrženo – RPA se zdá být předurčeno k tomu, aby hrálo stále větší roli ve výrobě, zejména tváří v tvář rostoucí mezinárodní konkurenci a neustálému tlaku na zvyšování produktivity.