Potravinářský byznys byl zvyklý, že podíl zboží prodávaného v promocích se pohyboval mezi 60 a 70 procenty (v roce 2004 to bylo kolem 25 procent). S rostoucími cenami se ale koncoví zákazníci zaměřují na akční zboží mnohem víc – jeho podíl šplhá k 80 procentům. Výrobci se dostávají pod tlak – musí s co největší přesností vědět, kolik a kterého zboží mají vyrobit (nejen) pro slevové akce. A počítat s mnoha faktory jako třeba trvanlivost produktů, termíny závozů nebo výkyvy trhu. „Problém nemají jen ve vánoční špičce. Když se ale dobře připraví, můžou efektivně vyrábět po celý rok, včetně nejnáročnějších měsíců v roce,“ říkají v rozhovoru jednatelé DYNAMIC FUTURE Petr Jalůvka a Jan Šlajer.

 

Do Vánoc zbývá necelý měsíc, na dohled je další prodejní frmol – Velikonoce. Jak podle vás tato náročná období firmy zvládají?

Jan Šlajer: Optikou DYNAMIC FUTURE to v některých případech není žádná sláva. Největší nároky kladou tato období na výrobce zboží s krátkou dobou trvanlivosti, typicky třeba producenty mléčných, masných a podobných výrobků. Je pro ně extrémně důležité umět predikovat poptávku komplexně a dokázat se připravit na to, co mají vyrobit, v jakém objemu a kdy. Je ale nutné dodat, že plánovaní není sezonní záležitost.

 

Váš nástroj pro predikci poptávky to za ně vyřeší?

Petr Jalůvka: PREWIT (PREdiction WIzard Tool), který tým DYNAMIC FUTURE vyvinul, nemá ambici za lidi rozhodovat. Dodá jim ale podklady pro to, aby svá rozhodnutí měli o co opřít a mohli je udělat správně. Věříme totiž, že lidský mozek je úžasný počítač, který je schopen vykonat spoustu věcí daleko efektivněji než aplikace. A když ho s chytrou aplikací propojíme, výsledek musí být perfektní.

 

Buďme konkrétnější. K čemu PREWIT slouží?

Jan Šlajer: Jde o velmi dobrou aplikaci schopnou predikovat denní poptávku akčního a neakčního zboží v rámci potravinářského průmyslu. Naši zákazníci jsou díky němu schopni výrobně se připravit tak, aby pokryli požadavky svých odběratelů, nevyrobili ani méně, ani více, než jejich zákazník prodá. Musí tedy pracovat třeba se zmíněnými promocemi, ale i trvanlivostí nebo brandovými produkty. Když jich vyrobí víc, než zákazník odebere, nemůžou je prodat nikomu jinému. Jejich predikce musí být zkrátka co nejpřesnější.

Petr Jalůvka: U zboží s krátkou dobou trvanlivosti je vždycky problém dopředu přesně stanovit, co zákazník odebere a v jakém množství. Třeba jogurty můžou mít trvanlivost jednadvacet dní, zákazník je potřebuje mít v regálech minimálně sedmnáct dní před exspirací. Roli hrají taky závozové dny, ve kterých zboží putuje od výrobce k prodejci.

 

S jakými vstupními daty PREWIT pracuje?

Petr Jalůvka: Jako všechny prediktivní nástroje vychází z historických dat. Aplikace je vytvořena nad MS SQL databází a uživatelské rozhraní je přístupné pomocí webového prohlížeče. Grafický výstup dává možnost pracovat s filtry a provádět korekci predikovaných hodnot. Plán je pak vytvářen s ohledem na stav zásob jednotlivých položek na skladě, objednané množství, rezervované množství, zboží na cestě a je zaokrouhlen na celá balení.

Jan Šlajer: V mnoha firmách se takovým poměrně složitým výpočetním operacím věnuje celý tým lidí, který plány výroby propočítává ručně nebo s podporou Excelu. Když využijí PREWIT, zjednoduší si celý ten proces a můžou napřít síly do strategického řízení výroby.

 

Jakým způsobem pomáhá PREWIT ve výrobních špičkách?

Jan Šlajer: Pozor – sice se bavíme o předvánoční špičce, ovšem potíže s plánováním výroby mívají firmy celoročně. Teď jsou „jenom“ několikanásobně větší. Jestliže máte zboží s krátkou trvanlivostí, tak když ho neprodáte do dejme tomu pěti deseti dnů, market už ho nechce koupit. Navíc tím, jak se lidé čím dál víc zaměřují na zboží v akcích, rostou nároky na to, abyste věděli, kolik máte vyrobit. Když vyrobíte hodně a neprodáte, máte problém. Když vyrobíte málo a nenaplníte poptávku, máte ho taky.

 

Které podniky PREWIT používají?

Jan Šlajer: PREWIT úspěšně používají MP Krásno, OLMA, Steinex a rozjíždíme ho v Madetě.

Petr Jalůvka: Je důležité říct, že slouží nejen plánovačům výroby, ale je perfektním nástrojem i pro obchodníky. Ti by taky měli mít na každodenní bázi informace o výrobě a expedici, aby mohli s odběrateli průběžně řešit jejich požadavky a s výrobou komunikovat případné úpravy.

 

V čem je tenhle nástroj jedinečný?

Jan Šlajer: Velká konkurenční výhoda DYNAMIC FUTURE je, že jsme schopni zákazníkovi vysvětlit, jakým způsobem náš SW funguje. Spousta konkurenčních nástrojů má obrovské množství algoritmů a to není naše cesta.

Petr Jalůvka: Ano, PREWIT dodává údaje, kterým lidé věří.

Jan Šlajer: Když navíc pro jednoho zákazníka vyvineme nějaký nový modul, nabídneme ho samozřejmě i dalším klientům. PREWIT neustále rozvíjíme, přidáváme nové funkcionality.

 

Je PREWIT využitelný i mimo potravinářský průmysl?

Petr Jalůvka: Proč ne. My ho primárně stavíme na firmy, které dělají akční a neakční prodeje zboží s krátkou spotřebou. Produktový mix, který mají i jiní výrobci, je relativně velký. A PREWIT je vytvořený tak, aby predikoval a plánoval prodeje a výrobu, poskytoval pohled na objem skladových zásob, jejich pohyb a podobně. Důležité je, a to pro každý podnik, reagovat na požadavky zákazníků pružně a celý dodavatelský řetězec co nejvíce zefektivnit. V tom PREWIT umí pomoci.