„Kdo hledá odpovědi na problémy v logistice, měl by se vždy podívat na data,“ tvrdí  Shannon Vaillancourt, prezident a zakladatel společnosti RateLinx s tím, že jen s jejich dokonalou znalostí a schopností je interpretovat může firma vyřešit vysoké náklady na dopravu, dlouhé přepravní časy nebo nedobře nastavené poplatky.

„Mnoho přepravců má dobré sazby, ale nepoužívají je správně, což způsobuje problém s příliš velkými útratami. Mít správná data ukáže, jak to změnit,“ říká Shannon Vaillancourt. A právě data mohou výrazně přispět k nalezení onoho „zakopaného psa“  a pomoci dojít k řešení. Jaká data jsou podle Shannona Vaillancourta nejlepší?

Především je nutné pátrat po tom, proč byl pro konkrétní zásilku využit ten který dopravce. Proč bylo nutné její dodání urychlit. A proč došlo k podcenění nákladů na dopravu. K zodpovězení těchto otázek potřebuje logistik znát přesné údaje o zásilce, náklady na přepravu, informace na úrovni objednávky jednotlivých položek.

Pak lze ověřovat, co se při přepravě skutečně děje: zda došlo ke změnám poté, co zásilka opustila sklad (vlivem zhoršeného počasí, problémů s nakládkou apod.); zda šlo o zpětnou nebo opakovanou objednávku; jestli vyžadovala položka zvláštní zacházení.

Analýzou uvedených (nejen) zjištění je pak možné identifikovat, nakolik se přepravci daří naplňovat vlastní strategii, čím je ono naplňování ovlivněno a kolik vlastně firmu stojí. Dva nejpopulárnější ukazatele se jmenují Lost Savings popisující přepravci, kolik ho stojí nedodržení strategie, a Lost Savings by Constraint odhalující, kolik to stojí odesílatele. „Tyto dvě analýzy pomáhají přepravci úspěšně implementovat strategii tím, že zajistí, že jejich Lost Savings jsou nulové, a ukáží, které pravidlo směrování by mělo být prozkoumáno při vývoji další strategie,“ vysvětluje Shannon Vaillancourt.

Návratnost investic do dat a analytiky může být podle něj téměř okamžitá: „Vidíme, že mnoho přepravců omezuje své vlastní strategie, aby vyhověli současným systémům. Jakmile máte data, je snadné provést obchodní případ interně a nastavit strategické změny, které data ukázala.“