Vyždímejte potenciál své firmy, pomůže vám logistický audit
Jak přijímáte objednávky? – No, elektronicky. – Konkrétně? – Nosí mi je jednou týdně kolega z obchodního, naskenované… „Ještě před pár lety jsme museli složitě vysvětlovat, jaké benefity logistický audit firmám přináší. Dneska se na něj manažeři sami ptají, poptávka roste,“ konstatuje Petr Jalůvka, jednatel DYNAMIC FUTURE a předseda Komory logistických auditorů.
Když to myslíte vážně, nemá smysl začínat čímkoli jiným
Jestliže obvykle přijímali DYNAMIC FUTURE ročně dva až tři požadavky na samostatný logistický audit (bez vazby na projekt prediktivní simulace), letos se jejich počet takřka zdvojnásobil. „Doba, kdy chtěl zákazník raději investovat do layoutu nové haly a jeho simulace, než se věnovat optimalizaci stávajících strategií, procesů a informační podpory, zřejmě pomalu mizí. Je to dobře, protože pokud chci firmu změnit, nemá smysl začínat čímkoli jiným,“ říká Petr Jalůvka. Všichni si podle něj uvědomují, že je třeba maximálně vyždímat potenciál, který podnik má.
Logistický audit sice většinou nemá jednorázově měřitelné parametry, ale při takzvaném reauditu jsou změny jasně prokazatelné. Na druhou stranu existuje řada případů, kdy první audit přinesl výrazné zefektivnění výroby nebo expedice. A k některým auditům se firmy opakovaně vracejí i po letech, procházejí, co se podařilo změnit a posouvají se k realizaci zatím neefektivních postupů. Mimochodem, jak logistický audit probíhá a z kterých metodik vychází, popsal nedávném rozhovoru Jan Šlajer, jednatelem DYNAMIC FUTURE.
Používejte, co máte, ale správně
Častým impulzem k logistickému auditu bývá příprava na upgrade nebo výměnu informačního systému. Je potřeba prozkoumat, jakým způsobem je systém využíván z hlediska funkcionalit.
„Víme, jak mají procesy vypadat a také, jak by měly být podpořeny informačním systémem. Leckdy je to ale tak, že implementovaný informační systém nesplňuje očekávání, protože firma nevyužívá funkcionality, které jsou v něm integrovány – buď nejsou naimplementované, jsou naimplementované špatně, nebo jsou používané špatně. Zákazníci velmi pozitivně hodnotí, když jim řekneme: Teď nemá smysl, abyste kupovali nový informační systém jenom proto, že ten váš neumíte používat,“ vysvětluje jednatel.
Když spadnou high runnery na nulu
Zajímavý výstup měl logistický audit, který DYNAMIC FUTURE prováděli pro kroměřížského výrobce a dodavatele baterií fgFORTE. Šlo o základní analýzu pohybu zásob a prodeje. Mimo jiné ukázala na high runnery, které během čekání na kontejner takzvaně spadly na nulu. Kvůli tomu vždy trvalo pár dní, než se prodeje zase dostaly na obvyklou úroveň.
„Stačilo si v rámci logistického auditu říct, že by bylo fajn změnit nákupní model, aby nákup korespondoval s obchodem. Než jsem tehdy z Kroměříže dojel autem domů, volal mi majitel a chtěl, abych zkontroloval novou nákupní objednávku. Pochopil okamžitě, co a jak je nutné změnit,“ uvádí Petr Jalůvka.
Expedice je taky výroba
A můžeme se podívat i do historie. Dřívější Železárny a drátovny Bohumín (ŽDB), dnes součást Třineckých železáren, patří k podnikům, ve kterých DYNAMIC FUTURE realizovali své první projekty. Po kolejích se do ŽDB dopravovaly dráty pro tepelné a chemické opracování, na jehož konci byly svitky s požadovanými fyzikálními vlastnostmi. Podle Petra Jalůvky bylo zajímavé sledovat, jak vysokou energii vkládaly ŽDB do příjmu vstupního materiálu a jak nízkou přidanou hodnotu dávaly konečným produktům.
Konkrétně to popisuje takto: „Na začátku procesu jsme viděli optimalizaci a zřejmou sofistikovanost včetně jakostní kontroly a podobně. Expedice finálních výrobků ve starých, nevyhovujících objektech se ale vyznačovala komplikovanými manipulačními procesy. Tak obvykle fungují firmy s dlouhou historií, je pro ně náročné udržet kvalitu procesů napříč celým materiálovým tokem.“
Největší péči o expedici vykazují samozřejmě logističtí provideři, kteří zakázky konsolidují, a buď je zákazníkovi posílají napřímo, nebo mu je předávají ve svých pobočkách. Stojí na tom jejich byznys. Ze zkušenosti DYNAMIC FUTURE plyne, že v klasické české firmě podnikající v jakémkoli odvětví je největší apel kladen na výrobu.
„Devadesát pět procent energie směřují podniky do produkce s tím, že v expedici to nějak proběhne. Jejich viděním totiž expedice není výroba. Standardním výstupem logistického auditu pak bývá zjištění, že když neodchází zboží z firmy dobře zabalené, zkonsolidované a s parametry, které zákazník očekává, jeho potřeba opakovaně objednávat klesá,“ podotýká P. Jalůvka.
Je podle něj nezbytně nutné si uvědomit, že proces skutečně začíná přijetím objednávky a končí přijetí produktu zákazníkem. Logistický audit najde v celém řetězci slabiny, které si podniky buď nepřipouštějí, nebo o nich neví.
Související články
Čvc 11, 2024
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Aplikace pro WMS? Vysoká efektivita, rychlé aktualizace, maximální variabilnost
Čvn 7, 2024
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Setkání uživatelů nástroje PREWIT
Čvn 7, 2024