Výrobní sektor je momentálně nasycený pozdvižením spojeným s Průmyslem 4.0 (aka Internet věcí, Průmyslový internet věcí). To není žádným překvapením, vezmeme-li v potaz důkazy jasně prezentující, že propojení systémů a využívání souvisejících údajů může dodat přidanou hodnotu moderním výrobním procesům a dodavatelským řetězcům. Boston Consulting Group očekává, že do roku 2020 digitalizace výrobních procesů, propojení dodavatelských řetězců a nové business modely přinesou globální ekonomice $ 1.3 bilion dolarů.

Podniky, které své investice provádějí správně a využívají rozšířených možností digitalizace jejich průmyslových aktiv, budou benefitovat z lepšího přehledu o jejich provozních operacích, zvýšené bystrosti při nižších nákladech a potenciálu reagování na rozličné zákaznické požadavky takovým způsobem, který zrevolucionizuje business modely dneška. Není tedy divu, že digitalizace strategií je jedním z hlavních předmětů diskuzí.

Potenciál tohoto dalekosáhlého konceptu, definovaného jako Průmysl 4.0, je neomezený. Chytré továrny s autonomními kyberfyzikálními systémy a přídavnou výrobou budou rozpoznávat jednotlivé produkty v průběhu jejich zpracovávání, což umožňuje masové přizpůsobení a schopnost zákazníky průběžně informovat o dodacích lhůtách. Inteligentní systémy na identifikaci poruch, augmentované řízení operátorů a prediktivní správa sníží míru výskytu vad jakosti a zároveň navýší reakcí dodávek.

Průmysl 4.0 a kde začít

Vědět, kde začít, je výzvou pro mnoho podniků. Je spousta dostupných digitálních technologií a ještě více dodavatelů technologií, kteří jsou odrazem “digitálního skoku víry”, jelikož v rámci Průmyslu 4.0 provádějí významné investice založené na slibování toho, že hodnota businessu se časem materializuje. Pochopení toho, jaké investice by měly být provedený v rámci jejich omezených zdrojů, v jakém pořadí bude nejlepší tyto investice provést a jaké realistické výnosy mohou být očekávány, je pro spoustu podniků matoucí výzvou.

Je jasné, že nicnedělání a čekání na to, až ostatní udělají první krok, nepřipadá v úvahu, vezmeme-li v potaz intenzitu konkurenčních risků. Napříč spoustou odvětví je možno sledovat příklady společností využívajících digitálních technologií k tvoření inovativních, přizpůsobitelných produktů, jejichž dodání, cena a kvalita se snadno vyrovná konkurentům. Dělají to prostřednictvím nasazování nových podnikových a operačních modelů, čímž záměrně mění pravidla trhu, aby své konkurenty odsunuli do pozadí.

Jako příklad si vezměte třeba společnost NVidia, která je velice známá pro své špičkové herní a grafické technologie. Před pár lety se uchytila v automobilním průmyslu zpostředkováváním multimediálních rozhraní a pokračovala tak úspěšně, až se stala stěžejní softwarovou platformou pro podporu autonomních vozidel. Podobně se zadařilo společnosti Under Armour, která vtrhla na trh se sportovním oblečením, obohatila jej o své inovativní funkční prádlo a poté expandovala do oblasti sortimentu pro měření výkonu, fitness vah a zdravotních monitorovacích zařízení. Usilují o to, aby se jejich produkty staly těmi nejžádanějšími v rámci měření zdravotního stavu. V obou společnostech došlo k velkému rozvratu napříč výrobními budovami a dodavatelskými řetězci.

Dynamická simulace v průmyslu 4.0

Přední firmy automobilového a výrobní průmyslu už celá desetiletí nasazují modely prediktivní simulace, aby získaly odpovědi na otázky týkající se vážných procesních změn a investic do nových technologií. Na rozdíl od spousty jiných prediktivně-analytických technologií je prediktivní simulace těmito firmami využívána ve velkém měřítku už několik let a pro mnoho z nich se stala naprosto klíčovým pomocníkem při rozhodování o kapitálových výdajích. Méně strukturované firmy se takovým technologiím vyhýbají a spoléhají na zkušenosti a intuici; čas pro intuitivní management se však krátí s tím, jak jsou operace stále komplexnější, propojenější a agilnější.

Implementace Průmyslu 4.0 přirozeně generuje příležitosti, rizika a obchodní otázky podobné těm, které vyvstaly při implementaci nových technologií v minulosti. Je proto uklidňující vědět, že je dostupná dobře osvědčená software technologie, která dokáže poskytnout vysoce vizuální prediktivní model vašeho businessu a odhadnout dopad různých implementačních variant. Zachycením vaší obchodní logiky, pravidel, aktiv a procesů v rámci digitálního modelu dostávají podniky přístup k vizuálně bohaté a statisticky přesné metodě pro testování investičních možností a budoucích změn v rámci jejich organizace.

Tyto modely jsou schopné zjednodušit komplexní scénáře operací. Poskytují data o budoucích stavech, která jsou ideální pro posilnění jasnějšího rozhodování, lepší a obsáhlejší podklady pro odůvodnění potřebných nákladů a správu všech rizik spojených se změnou. Už jenom z těchto důvodů představuje prediktivní simulace ideální startovní bod při uvažování o investicích do digitálních transformací za použití technologií Průmyslu 4.0.

Pro mnohé je přidanou hodnotou prediktivně-simulačního modelu jeho schopnost pochopit komplexní dynamiku stavu, ve kterém se business momentálně nachází, předtím, než podstoupí kompletní digitalizaci. Zachycování procesů a dat ve vizuálním dynamickém modelu zajišťuje vzájemnou funkční angažovanost potřebnou k vytvoření účinných strategických alternativních investičních příležitostí. S probíhajícími investicemi do nových technologií Průmyslu 4.0 bude možné zpracovávat data, která takové modely pohání, prostřednictvím operativních datových zdrojů – , – jako například těch, které pocházejí z moderních zařízení a data senzorů pro snímání v reálném čase. S roustoucí úrovní digitalizace bude možné model zakládat na stále přesnějších a včasnějších tocích dat, čímž bude zajišťovat přesnější predikce, založené na business plánech a vyobrazení “digitálního dvojčete” momentálních operací a rozvrhů.

Prediktivní digitální dvojče je schopné ukázat aktuální stav businessu různými prostředky, čímž managementu poskytuje zcela ojedinělý pohled, který překračuje tradiční reporty. Mezi jeho funkce patří 3D vizualizace, rozšířená a virtuální realita a klíčové ukazatele výkonnosti, které umožňují vrtání do hlubokých obchodních dat a detailní prozkoumání jednotlivých bodů. Takové ukazatele dokážou využívat prediktivní data k tomu, aby uživatele upozornily na to, kdy a kde se mohou vyskytnout potenciální problémy. Při použití těch správných 4.0 technologií dokonce dovedou poskytnout prostředky nezbytné k učinění nápravných opatření. Tato forma ukazatelů se pro budoucí provozní manažery stane digitálním ovládacím panelem nebo “kokpitem prediktivní správy”.

Hayward Tyler, přední designér a výrobce čerpadel a motorů, této technologie využívá k tvorbě digitálního dvojčete jejich výrobní budovy. Tento oceňovaný přístup demonstroval, jak bude továrna fungovat ještě před samotnou konstrukcí, a vyhodnotil vývoj nového způsobu přepravy, který byl navržen tak, aby se zvýšil objem přepravy v celém objektu. Technologie prediktivní simulace se momentálně vyvíjí tak, aby zlepšovala schopnost plánování výroby. Zákazníci pak mohou být průběžně informováni o tom, kdy můžou očekávat doručení svých objednávek.

Evoluce versus revoluce

Termín Průmysl 4.0 je odvozený od častého názoru, že digitální změna, která pohání industriální systémy, procesy a produkty, je předzvěstí čtvrté průmyslové revoluce. Mnoho existujících společností čelí otázce, jak balancovat jejich ambice, aby co nejlépe zužitkovaly chytré výrobní technologie a přišly s novými, konkurenceschopnými modely.

Mnozí budou mít pocit, že postupná digitalizace jejich businessu je jedinou životaschopnou cestou kupředu a zcela jistě tou nejvýhodnější bez rozsáhlých investic. V tomto případě by měli ti, co budují business, raději začít používat chytré digitální technologie, které identifikují aktuální rizika a příležitosti spojené se zkušenostmi zákazníků, provozním výkonem, kvalitou produktů a cenou, namísto toho aby investovali s nadějí, že se setkají s příležitostí, která by pro danou společnost mohla znamenat přidanou hodnotu. Je pravděpodobné, že tento tradiční přístup je cestou, kterou se v krátkodobém měřítku vydá spousta společností, zatímco budou bedlivě sledovat strategie konkurentů. Každý krok na této evoluční cestě bude pečlivě promyšlený, aby bylo zajištěno, že jednotlivé akce budou správně naplánovány a přinesou výsledky, které budou motivací k vybudování digitálně inteligentního businessu.

Nehledě na to, jakou cestu zvolíte, inovace přináší změnu a změna přináší risk. Chytré výrobní společnosti najdou útěchu v myšlence na to, že jsou dostupné prediktivní technologie, které přinášejí tolik potřebnou jistotu v zabezpečení budoucí cesty jejich businessu vstříc Průmyslu 4.0.